ongeloofelijk maar toch waar

Alles wat met zenden en nostalgie te maken heeft kun je hier kwijt

ongeloofelijk maar toch waar

Berichtdoor pa1wla » 26 jul 2007 00:53

Het is inderdaad ongeloofelijk, maar toch waar!
Soms zeggen ze "Old soldiers never die". Als oude conservatief luister
ik nog uit uit op oude freqtuenties. Steeds hopende dat beplaalde stations
antwoord geven op frequenties die niet meer bestaan, en stations die al lang uit de lucht zijn. Ook al wetende dat ze geen antwoord geven roep ik
zo nu en dan. Het is alsof ik in c.w. in de H.F. band roep naar de Duitse duikboot U- 555 van Capt Adreas. Hij zal geen antwoord meer geven, maar ik blijf roepen. Ik draai over de 3 meterband en luister, verwachtende dat

ineens de Mike Delta zich inmeld, of de Inferno, of de Cabellero, of de Black Bird, waar zijn ze gebleven die stations?
De oude frequentie 27. 155 fm, kal 16, word ook beluisterd.
En....... ineens activitiet. Een beetje ingefluisterd, maar daar was het dan toch. Een radiosignaal vanuit Wassenaar.
Na meer dan een kwart eeuw, word er verbinding gemaakt op kal 16.
Natuurlijk zijn er op 11 meter mooije verbindingen gemaakt in SSB met
de Kielgracht (PEND), maar zo onder in de 11 meterband in FM, dat was een tijd geleden. Toch wat meer uitluisteren vrienden.
Best 73, De SKYLAB WASSENAAR, DX Sierra Wiskey.
pa1wla

Re: ongeloofelijk maar toch waar

Berichtdoor pa2rus » 30 jul 2007 00:56

Mijn goeie god, de Black Bird...

De kwal uit Wassenaar die nooit met 'lokale' stations wilde praten.

Zo kan ik mij herinneren uit mijn 3 meter tijd dat ik maar bleef proberen om met hem een verbinding te maken. Het heeft even geduurd en uiteindelijk kwam hij dan toch retour!

Het was een leuk gesprek en wat ik mij nog zeer goed kon herinneren is dat hij altijd een erg goeie modulatie had in werkelijk uitmuntende stereo kwaliteit met een zeer goeie kanaalscheiding! En hij was een van de eerste mensen met een CD-speler in die tijd! En dan met de muziek van Jean-Michel Jarre. Je begrijpt dat het een zaligheid was om naar te luisteren.

De blackbird werkte destijds met een 14 elements richtantenne dus zou het makkelijk moeten zijn om hem te traceren. Dus op de fiets en door Wassenaar heen en op zoek naar een 14-elements antenne. Na een halve zaterdag verkloot te hebben en zinloos door Wassenaar te fietsen had ik de moed eigenlijk opgegeven en wilde naar huis. Tot ik werd aangesproken door een jongen op een brommer. "Ben jij de White Eagle?" Dat was dus de Black Bird! Hij nam mij mee naar zijn huis en precies in de enige straat waar in nog niet was geweest namelijk de Duinvoetlaan! En inderdaad zijn antenne was NIET te missen, maar dan moet je natuurlijk wel door zijn straat rijden ;)

Na het bekijken van zijn zender en een kop thee ben ik weer huiswaards gegaan. Al met al een zeer leuke ervaring!

Nu ik dit schrijf besef ik mij dat dit bericht misschien beter in het 'nostalgie' hoekje thuis past ;)

Martin - PA2RUS (ex 3m piraat, ex 11 meter toerist)
pa2rus

Berichtdoor Eagle » 14 aug 2007 12:25

Wat leuk dit! Ik ben wel geen echte zendamateur geworden zoals de meesten van jullie, maar het 27mc verleden vergeet ik nooit meer. In die eerste dagen fortuinen uitgeven voor een 0,5 watt geval. Toch moest je er eentje hebben. Dagen, maar vooral nachten lang kletsen over van alles en niets. Iets wat mogelijk nu overgenomen is door MSN, mobieltjes, Hyves etc.. Toen was 27mc, naast de techniek, echt een gezellig medium. Kanaal 16, de 155 zeg maar, ja dat was gewoon het kanaal om uit te luisteren, en zeker niet meer kanaal 14. Kanaal 16, dat zat er zo vast ingeroest dat W (SKYLAB) en ik wel eens alle stapvrienden uit de regio in de maling konden nemen door eerst met de auto op zaterdagavond door Wassenaar/Voorschoten te rijden en op 155 herhaaldelijk te roepen dat het Noordwijk ging worden die avond. Vervolgens gewoon naar huis rijden, auto ergens anders parkeren, en de hele avond/nacht doodleuk op een ander kanaal kletsen. Niemand die je daar opmerkte dan, en de volgende dag kon je (op 155 uiteraard weer!) uitgebreid je veroveringen uit Noordwijk noemen :):):):):).
Kan mij ook herinneren dat de 27mc tijd ook deels samenviel met de TV piraterij. Ook hele avonden aan de tuning knop op je oude zw tveetje draaien totdat je weer iets vond, en... uiteraard, via 155 dit weer bekend kon maken. Kan wel eindeloos doorkletsen zo, mogelijk de boel maar weer eens optuigen. Oegstgeest --- Wassenaar moet toch wel te overbruggen zijn toch....

Ronald (Eagle).
Geen zendamateur licentie, wel interesse.
Voormalig 27mc gebruiker. (Eagle).
Eagle

11 meter dx

Berichtdoor pa1wla » 18 aug 2007 12:08

Even leuk. De EAGLE was gelukkig ter plaatse in shack, toen we 's avonds op 805 usb een CQ gaven. Niemand zou ons anders geloven,
en later werd ik nog niet geloofd, maar......
Retour kwam een station uit Miami Florida!!!!!!
In koor schreewde we: "MIAMI".
De verbinding liep verder slecht (door "trill"), maar de verbinding was gemaakt. Op 11m met 12 Watt volgens de meter, in een GPA 27,5 ant.
Het gekke is dat nog niet lang daar voor waren de EAGLE en ik (SKYLAB) op bezoek geweest by de "AMIGO" , hij was een luisteraar naar de 155.
Zijn naam is Raymond, en was onderandere aan boord geweest van de NORDENAY (Zendschip VERONICA) en van het zendschip van radio Caroline. "Gewapend"met unieke bandopnames zijn we weer retour gegaan naar de shack van de "EAGLE" , en hebben vervolgens deze banden op cassete gezet. ( het geen door aanwezige sterio app. nog niet meeviel, nl banden in MONO).
Maar goed, even terug naar het begin, Raymond zei ons toen al"nog even, en je hebt je eerste DX verbinding". En het werkte.
Eerste DX was Bublin, en daarna Miami.
Het kan dus toch, QRP.
73 de
SKYLAB.
pa1wla

Re: 11 meter dx

Berichtdoor RMI » 31 jan 2008 02:15

pa1wla schreef:Even leuk. De EAGLE was gelukkig ter plaatse in shack, toen we 's avonds op 805 usb een CQ gaven. Niemand zou ons anders geloven,
en later werd ik nog niet geloofd, maar......
Retour kwam een station uit Miami Florida!!!!!!
In koor schreewde we: "MIAMI".
De verbinding liep verder slecht (door "trill"), maar de verbinding was gemaakt. Op 11m met 12 Watt volgens de meter, in een GPA 27,5 ant.
Het gekke is dat nog niet lang daar voor waren de EAGLE en ik (SKYLAB) op bezoek geweest by de "AMIGO" , hij was een luisteraar naar de 155.
Zijn naam is Raymond, en was onderandere aan boord geweest van de NORDENAY (Zendschip VERONICA) en van het zendschip van radio Caroline. "Gewapend"met unieke bandopnames zijn we weer retour gegaan naar de shack van de "EAGLE" , en hebben vervolgens deze banden op cassete gezet. ( het geen door aanwezige sterio app. nog niet meeviel, nl banden in MONO).
Maar goed, even terug naar het begin, Raymond zei ons toen al"nog even, en je hebt je eerste DX verbinding". En het werkte.
Eerste DX was Bublin, en daarna Miami.
Het kan dus toch, QRP.
73 de
SKYLAB.

Dit is mijn eerste bijdrage aan dit forum. Ik zou graag willen weten in welk jaar jullie bij die Amigo zijn geweest. Wellicht ken ik hem wel. :idea:
Die Amigo die ik ken is ook naar de zeezenders geweest met de triptender uit Scheveningen in 1970. Maar niet aan boord , slechts langs gevaren..op de Mi Amigo (Radio Caroline) , die mij het meest aansprak zwaaide ze met rode vlaggen naar ons. Op Veronica zag je niemand. En Noordzee zag er zeer profesioneel uit.

Ik heb wat (band) opnames van mede amateurs uit de jaren 1973-1978. Zowel 3 meter als 27 mc. Uit Wassenaar maar ook Katwijk en Leiden.
Op een gegeven moment leek het wel of iedereen op de drie meter begon uit de zenden. In Wassenaar-Noord waren er op een gegeven moment zeker 12 3 meter zenders..(1975)

O.a. Channel 66, Apollo, KAT, Olympus, RMI, Napoleon en de Vossenjager :D ,verder weet ik nog heel wat anekdotes betreffende de 27 mc...
27 mc, Wassenaar 11, Amigo (188), Station Richard Wassenaar 1313 met op zijn QSL kaart zijn fameuse papagaai..Paloma Blanca, Wasbak (een heel verhaal)..Lady Martini, Grote Beer, Geurvreter,Calypso..
De geheime locatie in Leiden , waar door de Leidse communicatie club in een geblindeerd lokaal wedstrijden werden georganiseerd. (1973).
Kikkeren genaamd. Een grote houten kikker werd met touwen voortbewogen en wie won kreeg een president Kennedy bak. (Lachen)

Volgens mij was radio Activity er al in de 70 er jaren. Ze zonden toch vanuit die flat van vier hoog? Ook was er een zender op de Oostdorperweg ik ben zijn naam vergeten.

Wordt vervolgt..

Groet,

RMI
RMI

Re: 11 meter dx

Berichtdoor pa2rus » 31 jan 2008 02:27

RMI schreef:Dit is mijn eerste bijdrage aan dit forum. Ik zou graag willen weten in welk jaar jullie bij die Amigo zijn geweest. Wellicht ken ik hem wel. :idea:
Die Amigo die ik ken is ook naar de zeezenders geweest met de triptender uit Scheveningen in 1970. Maar niet aan boord , slechts langs gevaren..op de Mi Amigo (Radio Caroline) , die mij het meest aansprak zwaaide ze met rode vlaggen naar ons. Op Veronica zag je niemand. En Noordzee zag er zeer profesioneel uit.

Ik heb wat (band) opnames van mede amateurs uit de jaren 1973-1978. Zowel 3 meter als 27 mc. Uit Wassenaar maar ook Katwijk en Leiden.
Op een gegeven moment leek het wel of iedereen op de drie meter begon uit de zenden. In Wassenaar-Noord waren er op een gegeven moment zeker 12 3 meter zenders..(1975)

O.a. Channel 66, Apollo, KAT, Olympus, RMI, Napoleon en de Vossenjager :D ,verder weet ik nog heel wat anekdotes betreffende de 27 mc...
27 mc, Wassenaar 11, Amigo (188), Station Richard Wassenaar 1313 met op zijn QSL kaart zijn fameuse papagaai..Paloma Blanca, Wasbak (een heel verhaal)..Lady Martini, Grote Beer, Geurvreter,Calypso..
De geheime locatie in Leiden , waar door de Leidse communicatie club in een geblindeerd lokaal wedstrijden werden georganiseerd. (1973).
Kikkeren genaamd. Een grote houten kikker werd met touwen voortbewogen en wie won kreeg een president Kennedy bak. (Lachen)

Volgens mij was radio Activity er al in de 70 er jaren. Ze zonden toch vanuit die flat van vier hoog? Ook was er een zender op de Oostdorperweg ik ben zijn naam vergeten.

Wordt vervolgt..

Groet,

RMI

Hallo RMI en welkom op dit forum en bedankt voor je leuke bijdrage!

Ik ben zéér benieuwd naar de bandopnames welke jij hebt, zeker als dit Wassenaarse amateurs/piraten betreft. Dat is geweldig materiaal! Pas medio 1980 ben ik echt goed actief geworden op de 3 meter, wat is begonnen met een heel klein zendertje wat nog niet eens de straat uit kwam, kort daarop is het van kwaad tot erger gegaan. Tegelijk was ik ook actief op de 27mc, dus de door jou genoemde namen komen mij dan ook zeker bekend voor! Ik was iets te jong om actief mee te doen met alle activiteiten, maar dat is pas na de periode van de CBW (Citizen Band Wassenaar) met aan het hoofd de Dakota. Ik meen zelfs in een van mijn eerdere posts al vermeld te hebben dat daar veel van mijn zakgeld en autowasgeld naartoe is gegaan om dan weer een antenne te kopen, en dan weer een kabel, dan weer een 'voetenwarmer' te kopen ;)

Als jij de RMI uit Wassenaar bent, dan hebben wij elkaar vast een keer gesproken, en wellicht ook ontmoet!

In elk geval welkom op dit forum en deel alles wat je wilt :D

Groeten,
Martin Rus
pa2rus

Berichtdoor RMI » 03 feb 2008 00:58

Het zou leuk zijn, als de vrije radio amateurs , die aktief waren in Wassenaar en omstreken in de periode 1972-1976 zich nog eens zouden melden op deze site.

Ik denk hierbij in het bijzonder aan de Channel 66.
Van dit station heb ik nog radio-opnamen beschikbaar. Hij was het , die voor mij een speciaal programma maakte, dat is uitgezonden op de 3 meterband in 1977.
Dit programma is bewaard gebleven op geluidsband.
RMI

Berichtdoor mosquito » 07 mei 2008 11:27

pa1wla schreef:(..) Ik draai over de 3 meterband en luister, verwachtende dat ineens (..) of de Black Bird, waar zijn ze gebleven die stations?(..)

Inderdaad, waar zijn ze gebleven. De Blackbird kan ik mij goed herinneren. Ik woonde in die tijd in Leidschendam Noord, 2 hoog achter ... Blackbird ontving ik op een relatief eenvoudige akai tuner, knetterhard in ruisvrij stereo op een enkele open dipool of op een draadje, dat maakte geen verschil. Een 14 elements yagi had die naar eigen zeggen als ik het mij goed herinner. Met mijn 600 mW en open dipooltje bungelend uit m'n raam kon ik daarvan alleen maar dromen. Ik stelde mij altijd voor dat hij op een zolderkamer zat met op zijn dak die enorme antenne ... ik zat er dus niet ver naast! Ik heb diverse malen gereageerd op zijn oproepen (cq3 ...). Eenmaal heeft hij gereageerd door te zeggen dat hij de Mosquito had gehoord, dat was het, maar voor mij al heel wat! Zijn er nog mensen die 3-meter amateurs uit Leidschendam hebben gehoord? Mosquito, Horizon, TDK, Underdog, Starfighter, Mammoet, Karabush? Ik weet wel zo'n beetje waar die zijn gebleven 8)
mosquito

Berichtdoor Eagle » 13 aug 2008 08:15

Heeft de RAMO 44 (Hendrik) zich nog aangemeld hier?
Ik heb hem de details gegeven.
Binnenkort ga ik op zolder eens zoeken naar wat zenders die daar nog liggen,
en wellicht wat aansluiten. Kanaal 16 maar blijven uitluisteren!

Eagle.
Eagle

Berichtdoor Eagle » 13 aug 2008 08:16

Van Radio Activity kan ik met nog herinneren dat ze de verzoeken (verzoekplaatjes)
ontvingen in een telefooncel aan de Starrenburglaan of aan de Terweerlaan.
In die tijd hadden de cellen nog (bekende) nummers.

Eagle.
Eagle

Berichtdoor pa2rus » 13 aug 2008 13:22

Hoi Eagle,

Dat klopt! Ze hebben lange tijd gebruik gemaakt van de telefooncel aan de van Duivenvoordelaan.
Ik zie ze nog staan in die cel. Een flinke portable radio op de telefoon in de cel en een pen en papier om de verzoekjes op te schrijven.

Later hebben ze ook gebruik gemaakt van de telefooncel op de Ter Weerlaan.

Martin
pa2rus

Keer terug naar Nostalgie